Ljuvliga (och nyttiga) nutellafudge!





Underbart goda nutellafudge!

Gokväll!

Innan vi tittar på bönderna (tittar alltid i efterhand på play så man slipper reklamen:) så ska jag dela med mig av ett otroligt gott recept!
Som jag berättade igår gjorde vi nyttigt julgodis igår. Jag är ju en riktig sockerråtta och tycker väl att många nyttigare varianter inte riktigt mäter sig med "vanligt" godis/choklad/fikabröd etc. 
MEN nu har jag hittat något som faktiskt är GODARE än det vanliga. 
Alltså det här är så gott så ni måste prova det!


Nutellafudge

Ingredienser:

1 dl nutella (hemmagjord, se nedan)
2 msk kokossmör
2 msk kokosolja
10 dadlar
 en nypa havssalt

Lägg dadlarna i blöt i några timmar och mixa sedan ihop alla ingredienser till en krämig massa som du sedan häller upp i en form och ställer in i frysen (vill man kan man även smälta mörk choklad och smeta ut ovanpå kakan). När kakan stelnat lite plockar du ut den och skär lagom stora fudge som du sedan förvarar i frysen och tar fram när det är dags att äta.
Hemmagjord nutella

Ingredienser:

200 g hasselnötter
2 msk kakao
3 msk kokossocker
Flingsalt

Sätt ugnen på 200 grader och rosta nötterna i 4-6 minuter (OBS! Se upp så att de inte bänns). Släng sedan ner dem i mixern och kör igång. Låt mixern gå i några minuter och stanna ev. upp då och då och skrapa ner från sidorna. Beroende på hur bra mixer du har tar det olika lång tid innan du får ett nötsmör. För mig tog det kanske 5-6 minuter, men det kan säkert ta upp emot 10 minuter också. När du fått ett krämigt nötsmör slänger du i kokossocker, kakao, en nypa flingsalt och mixar några minuter till. Ge det där lilla extra och du kommer garanterat få världens godaste nutella!


På riktigt bland det godaste jag ätit!
Vi testade att ha lite havssalt på och det var också så gott!
Receptet hittade vi hos ptbyemma.se
Finns massor av nyttigt och gott inne hos henne:)

Rekommenderar en dubbel sats då de tar slut väldigt fort!:)

Fin kväll till er!

Kram Sofi

Kommentarer

  1. Oj oj oj så gott!! Det får jag testa, i synnerhet om de är nyttiga med ju ;-)
    Himmel så fint det blir i uterummet vännen!
    Nu ska jag sussa o imorgon em efter jobbet drar jag och söstra mi till Sth över helgen:))
    Ska bli såå kul!
    Ha en fin helg nu hjärtat!!
    Kramar i lass

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att du lämnar en kommentar!:)

Populära inlägg