När man bjuder svärmor på björnbärspaj.






Godmorgon!

Igår gjorde jag en björnbärspaj. Vi får väldigt mycket björnbär av svärmor så vi hinner inte äta upp allt innan det blir dåligt, sicket lyxproblem;) Hur som helst så fick jag för mig att göra en smulpaj igår.
Det är ju bara jag som äter sötsaker i det här hushållet men då vi bjöd in svärmor på en spontan grillkväll så passade jag på, något gott till kaffet måste man ju ha:)
Riktigt god blev den så jag tänkte dela med mig av receptet som är så enkelt så tom jag fixade det galant:)

200 g björnbär 
(har ingen aning om hur mycket det är, jag täckte bara botten på formen med björnbär:)

7 msk socker

175 g smör

2 dl vetemjöl 

2 dl havregryn 
(jag tog vad jag hade hemma, fullkornsvetemjöl och fiberhavregryn, gjorde även lite mindre än vad som står i receptet eftersom formen är ganska liten:)

Ta 3 msk och strö över den smorda formen med björnbär. Smält smöret i en kastrull, blanda i resten av sockret, vetemjöl och havregrynen. Blanda ihop till en smulig massa. Täck björnbären med smuldegen och sätt in i ugnen (200 grader) i ca 25 - 30 min.
Klart!

Formen är förresten från Bruka Design om någon undrar;)

Nu ska vi fånga dagen!

Kram på er!

Kommentarer

  1. Oj vilken härlig paj du gjort!
    Hoppas den smakade gott!
    Pajformen är ju underbart fin!
    Kul att du bloggar igen :)

    Ha en fin söndag!
    Kram
    Lotta

    SvaraRadera
  2. men åååå....
    haha ja vilket lyxproblem..;)
    Björnbär är ju försvinnande gott så jag kan tänka mig att den smakade ljuvligt!

    Å vad du är duktig som redan hunnit få fram en massa saker till loppisen..
    Ska börja rensa fram jag med..;)
    Vi ses snart nu ju..;)
    kram Katarina

    SvaraRadera
  3. Mmmmm sååå gott:) Hade jag med gärna satt tänderna i:)
    Å, TACK goa sofi! Du lyser verkligen upp och gör mig så glad med dina fina ord.
    Nu måste jag bara välta ner huvudet på kudden för imorogn ringer klockan igen, phuuuuuu..
    Kraaaaamar Anna

    SvaraRadera
  4. Så himla gott med björnbär, sånt lyxproblem skulle jag oxå vilja ha ;).
    Ska försöka komma och titta lite vid loppisen, du verkar ha mycket fint till försäljning.
    Ha en bra vecka, kram Ing-Britt

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Vad glad jag blir att du lämnar en kommentar!:)

Populära inlägg